Gyorsabban, messzebbre, magasabbra!

Túrázni szeretnél, de nem vagy kondiban? Kondiban vagy de nem elég jóban? Szeretnél teljesítménytúrázni? Íme néhány tanács a saját tapasztalataink alapján. Legalább is mi így fogtunk neki.

A futás beiktatása a mindennapokba

Közismert, hogy az állóképesség fejlesztésének az egyik leghatékonyabb módja nem más, mint a futás. Aki olvasta már a Rólunk részt a blogon tudhatja, hogy néhány éve még borzasztó kondival rendelkeztünk, viszont idővel sikerült felépíteni egy alapvetően jónak mondható állóképességet (Kinizsi 100 még a kanyarban sincs, de egy 50-es már hamarosan vállalható lesz).

A futásnak egyébként rengeteg előnye van: a testünk edzettebb, ellenállóbb lesz. A mozgás hatására később ér majd el a “mindjárt megfulladok” érzés egy emelkedőn, nem mellesleg futás (vagy egyébként bármi egyéb sport) után rengeteg endorfin szabadul fel a szervezetben, ami már önmagában is megéri, hogy felvedd a futócipőt. Tehát nem csak fizikailag, de szellemileg is jót tesz, ha beiktatjuk a futást az életünkbe.

Persze mindig van egy B oldal is, a futással remekül lehet fejlődni, de könnyen le is lehet sérülni. Mindig figyeljünk oda, hogy megfelelően melegítsünk be és nyújtsunk futás után, illetve szükség esetén kérjük orvos véleményét!

Magas-Tátra (szlovák oldal) – 2018 – saját kép

Nincs kedved futni? Akkor sétálj!

Nem mindenki szeret futni (remek példa erre Mr. Hegyi Ember), illetve sokan vannak akiknek a futás megkezdése előtt valamilyen más, alapozó sportot érdemes elkezdeni. A gyaloglás szuper megoldás mindkettőre. Akár több kis kirándulás beiktatása legyen ez, akár nordic walking, akár egy nagy séta a környéken, mindenképpen jót teszünk vele a testünknek.

Bármilyen edzés ami neked jól esik

Ez itt most elég tág fogalom, de lényegében nincs is értelme tovább szűkíteni a kategóriákat. Ha van egy sportág amit szeretsz és szívesen csinálod, az csak segíthet. Legyen ez kerékpározás, úszás, spinning vagy cross training, ha mozogsz azzal jót teszel a testednek és önmagadnak. Nem mellesleg sokkal jobban veszed majd a következő emelkedőt is.

Mi is sok mindenbe belevágtunk és persze sok mindent abba is hagytunk amíg meg nem találtuk azokat a mozgásformákat, amiket szívesen csinálunk és ahol a következő edzés nem számít nyűgnek. Ennek ellenére mindenkit bátorítok arra, hogy szánja rá az időt a keresgélésre, mert később nagyon hálás leszel magadnak.

A fizikai felkészülés után: mentális felkészülés

Ehhez jöjjön egy történet: aki ismeri a Nagyszalóki csúcsot az tudja, aki nem annak pedig megmondom: a csúcsra Ótátrafüredről 1442 méteres szintemelkedés legyőzése után jutunk fel egy hosszú és monoton emelkedőn, miközben legalább háromszor azt hiszed, hogy az már a csúcs. De nem. Az még nem a csúcs. A csúcs még a kanyarban sincs.

Mi is itt meneteltünk fel, és amikor elért a fáradtság és az egyetemes “mit keresek én itt amikor otthon ott a Netflix” érzés (ami szerintem már néhány embert utolért az élete során) akkor jön az a része a túrának ahol fejben dől el, hogy tovább mész-e vagy nem. És ilyenkor ha mentálisan ott vagy, mert tudod, hogy fizikálisan bírni fogod, tudod, hogy fel akarsz menni és tudod, hogy meg tudod csinálni, akkor tényleg meg is fogod csinálni.

Magas-Tátra (Lengyel oldal) – 2019 – saját kép

És ha már mindenhogy fel vagy készülve akkor finomhangolásként néhány fontos elméleti rész elsajátítása

Ez furán hangzik, de nekem mindig óriási biztonság érzetet ad, amikor egy túra előtt volt időm tanulmányozni a térképet, volt időm átnézni az útvonalat és megnézni az esetleges “eltévedési” lehetőségeket (és persze begyűjteni néhány fun fact-et). Ez az extra biztonság érzet mindig ad egy löketet, hogy fel tudjak menni arra a kiszemelt csúcsra, vagy meg tudjam tenni azt a bizonyos távot akkor is, ha már kezdek fáradni.

Meg egyébként is: safety first, tehát minél nehezebb, kitettebb terepre indultok annál több időt fordítsatok a felkészítésre, főleg az elején amikor még kevesebb rutinnal vágtok neki a hegynek.

Tehát nagyon röviden: tessék sportolni, mentálisan ráhangolódni és felkészülni a túrákra, és akkor egyszer csak arra lesztek figyelmesek, hogy egyre messzebbre, magasabbra fogtok eljutni sokkal, de sokkal gyorsabban. És ez egy szuper érzés.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük